DEB

Samenspel rond een website

Door Ronald van der Bend

De ene website is de andere niet, om de simpele reden dat de ene organisatie de andere niet is. Daarom ontwikkelen wij websites op maat en leveren we alles wat daarvoor nodig is. Als je een website vanaf de basis opbouwt, gaat dat veel verder dan alleen de vorm. Daar komt uiteraard een goed concept en heldere structuur bij kijken. Waarbij usability voorop staat. Daarnaast is dat wat je wil vertellen en uitstralen ook erg belangrijk. Voor de website van het Maartenscollege hebben we al deze aspecten van de website verzorgd.


Maartenscollege

Het Maartenscollege is een middelbare school in Haren met vier opleidingen, een internationale school en tweetalig onderwijs. De oude website van de school voldeed zowel qua techniek als qua communicatie niet meer. De diverse stromen van communicatie liepen door elkaar. Voor een geïnteresseerde externe bezoeker was het moeilijk om de gewenste informatie te vinden.


Multisite

Het verzoek was om een website te maken waarbij de twee belangrijkste communicatiestromen gescheiden zouden worden. Ook moest de website optimaal functioneren op smartphones, omdat dat het meest gebruikte device is voor jongeren, een belangrijke interne gebruikersdoelgroep van het Maartenscollege. Daar het implementeren van een intranet (voor interne communicatie) nog even op zich liet wachten hebben wij voorgesteld om een multisite te ontwikkelen, twee websites, een interne- en een wervende externe website die vanuit één beheersysteem (CMS) worden beheerd. De externe website is vooral bedoeld voor (toekomstige) leerlingen, hun ouders en scholen en de interne website voor leerlingen, hun ouders en medewerkers van het Maartenscollege. Natuurlijk moest de school zich onderscheiden maar de website moest ook eigen aanvoelen: als echt van het Maartens, passend binnen de huisstijl.


Van A tot Z

Dit traject was een full service traject. We hebben het hele traject van begin tot eind begeleid. Daarvoor hebben we uit onze pool van experts een tekst- en communicatieadviseur en een fotograaf ingeschakeld die beide veel affiniteit met de belangrijkste doelgroepen van het Maartenscollege hebben.

De verschillende stappen in het proces:
  • Er is een analyse van de oude website gemaakt: welke inhoud is nog nuttig, wat kan verdwijnen?
  • Samen met de school hebben we een structuur bedacht waarin de nieuwe website zou kunnen worden gegoten.
  • Vervolgens hebben we deze structuur vertaald in een passende vorm en techniek, waarbij usability voorop staat.
  • Leerlingen van de school hebben meegedacht in verschillende stadia van het proces. Dat is in het Maartens een goede gewoonte. En voor ons leverde het nuttige adviezen op ten aanzien van de structuur, de inhoud en het beeld dat van het Maartens geschetst moest worden. Uit twee brainstormsessie kwam naar voren dat ze vooral overzichtelijkheid, logica en eerlijkheid belangrijk vonden.
  • We hebben de fotograaf ingeschakeld en gebriefd om het gewenste beeld in te vullen.
  • We hebben een communicatieset ter begeleiding van de lancering geleverd: brieven voor de verschillende interne en externe doelgroepen en een persbericht.
  • De website wordt door ons beheerd.

Een begin en basis

Het online zetten van de website is na deze reis een mooi moment: voor de opdrachtgever en voor ons! Ook al weten we van tevoren dat een website nooit klaar is. Maar als het begin er is en de basis goed staat, dan kun je er gemakkelijk verder aan werken.

Bekijk het eindresultaat

Ben je ook geïnteresseerd in een gebruiksvriendelijke en helder vormgegeven website? Bel ons 050 549 07 12 of stuur een berichtje.